Sztyca rowerowa

Sztyca rowerowa (wspornik siodła) – to element roweru odpowiadający za połączenie siodełka z ramą roweru. Pozwala także na regulację wysokości siodełka.

Budowa

Sztyce rowerowe wykonywane są, w najprostszej formie, w postaci rurki umieszczanej w rurze podsiodłowej ramy. Na jej końcu montuje się siodełko przy pomocy jarzma, które w większości sztyc nowego typu są z nimi zintegrowane. Sztyce starszego typu posiadają na końcu zwężenie umożliwiające zainstalowanie siodła z odpowiednim mocowaniem. Dawniej wsporniki siodła wykonywano ze stali, dziś jest do głównie aluminium oraz włókno węglowe. Sztyce różnią się średnicą oraz długością.

Rodzaje sztyc

Poza wymiarami i zastosowanymi materiałami można wyróżnić takie rodzaje sztyc jak:

  • prosta – z jarzmem umieszczonym bezpośrednio nad jej końcem;
  • sztyca z offsetem – jarzmo przesunięte jest względem osi sztycy do tyłu podczas zamontowania w rowerze. Zwiększa to możliwość regulacji wysunięcia siodełka do tyłu, co jest pomocne rowerzystom o długich nogach;
  • sztyca amortyzowana – posiada specjalną konstrukcję z amortyzatorem o małym skoku umożliwiającym amortyzowanie drobnych nierówności;
  • sztyca regulowana – wykorzystywana w nowoczesnych rowerach górskich. Posiada konstrukcję pozwalającą na obniżenie jej i podwyższenie do ustawionego poziomu przy pomocy manetki z kierownicy;
  • sztyca aerodynamiczna – o spłaszczonym kształcie minimalizującym opory powietrza. Wymaga stosowania w odpowiedniej ramie.