Szytka – to rodzaj pneumatycznej opony rowerowej zintegrowanej z dętką.
Budowa szytki
Szytki to typ ogumienia, w którym wewnętrzna dętka jest na stałe zszyta podczas produkcji z oponą na zewnątrz. Jej montaż na obręczy koła wymaga zastosowania specjalnej taśmy klejącej bądź kleju. W związku z tym obręcz przeznaczona do stosowania szytek jest bardziej płaska i nie posiada rantu do zaczepienia opony, w porównaniu do obręczy przeznaczonych do stosowania oddzielnych dętek i opon. Stosowane są głównie w rowerach szosowych, torowych i przełajowych.
Porównanie do oddzielnych opon i dętek
W porównaniu do zestawów, gdzie opona jest oddzielona od dętki, szytki mają wiele zalet:
- mniejsza masa zestawu (wliczając obręcz);
- większa odporność na przebicie przez konieczność przebicia także opony, a nie samej dętki;
- możliwość stosowania wyższego ciśnienia (do 15 barów), które dzięki kształtowi wywiera mniejszy nacisk na obręcz, szczególnie wykonaną z włókna węglowego;
- lepsze prowadzenie w zakrętach.
Do wad szytek można zaliczyć bardziej skomplikowaną procedurę ich montażu oraz konieczność stosowania przystosowanych obręczy.