Tarcza mechanizmu korbowego

Tarcza mechanizmu korbowego – element w konstrukcji mechanizmu korbowego mający kształt koła ze specjalnie wyprofilowanymi ząbkami naokoło. Pozwala na osiągnięcie optymalnej jakości zmiany biegów, a także wpływa na lepsze przenoszenie siły na napęd rowerowy. Wraz z łańcuchem i kasetą, korba rowerowa jest głównym czynnikiem wpływającym na przyśpieszenie i możliwość poruszania się rowerem za pomocą pedałów.

Napęd rowerowy bez tarczy mechanizmu korbowego nie może działać w należyty sposób. Rowerzyści, dobierając tarcze, kierują się tym, jaki rodzaj roweru jest przez nich posiadany oraz tym, jaki styl jazdy i technikę preferują. Tarcza mechanizmu korbowego wybierana jest także ze względu na preferowaną wytrzymałość i prędkość zużycia całego mechanizmu korby rowerowej z zastosowaniem danej tarczy, której ilość tzw. „ząbków” zależy od tego, do jakiego modelu roweru jest stworzona. Przyjęte zasady wyboru tarczy nie są jednak obowiązkowe, dlatego też często posiadacze rowerów rekreacyjnych zakupują tarcze o większej ilości ząbków, chociażby w ramach długich wycieczek, wymęczających mechanizm korby rowerowej ze standardowymi typami tarcz.

Tarcze szosowe posiadają większą ilość ząbków, wymagając tym samym posiadania łańcucha mającego większą ilość połączeń. Inaczej wygląda to w przypadku rowerów rekreacyjnych, które nie muszą posiadać dużej ilości ząbków ze względu na tryb niewymuszający na tarczy wielkiego naprężenia siłowego. Niewymieniany wraz z tarczą łańcuch o odpowiedniej odległości oczek powoduje częste usterki napotykane w większości przypadków podczas jazdy. Dlatego przy wymianie tarczy, ważnym czynnikiem decydującym o ostatecznym komforcie jazdy jest także wybór dopasowanego, trwałego łańcucha z wysoko jakościowych materiałów.