Tarcze hamulcowe rowerowe

Tarcze hamulcowe rowerowe – części hydraulicznego systemu hamulcowego w rowerze. Odpowiadają za blokowanie piasty i zatrzymanie koła, co odbywa się przez blokowanie klocków na zaciskach inicjowane przez klamki hamulcowe.

Wśród kilku typów hamulców rowerowych hamulce tarczowe są zdecydowanie najnowocześniejsze i najbardziej precyzyjne. Tarcze hamulcowe występują najczęściej w 4 wymiarach – o średnicach 140 mm, 160 mm, 180 mm i 203 mm. Rozmiar tarcz dobiera się zwykle ze względu na masę rowerzysty i trudność terenu, po jakim będzie się on poruszał. Przy zakupie lub wymianie tarcz należy jednak bezwzględnie brać pod uwagę zalecenia producenta ramy i widelca roweru.  Zwykle mniejsze tarcze stosuje się w rowerach szosowych i trekkingowych, podczas gdy większe są charakterystyczne dla rowerów crossowych. W rowerach zjazdowych i tandemach zwykle mocuje się największe tarcze hamulcowe.

Rodzaje mocowania tarcz hamulcowych w rowerze

  • Mocowanie do piasty na sześć śrub – w tym standardzie jest większy wybór tarcz w porównaniu do standardu Centerlock, jest on także zdecydowanie tańszy.
  • Mocowanie typu Centerlock – system mocowania stworzony i opatentowany przez firmę Shimano, cechuje się lekkością, a także łatwością w montażu i demontażu.

Tarczę mocowaną na sześć śrub można także zamontować na piaście z systemem Centerlock – potrzebny jest do tego specjalny adapter Centerlock.