Wentyl rowerowy

Wentyl rowerowy – to prosty zestaw elementów, wystający z obręczy koła, dzięki któremu możemy napompować dętkę lub oponę. Składa się z kawałka rurki połączonej z gumą dętki oraz z pneumatycznego zaworka, który umożliwia utrzymanie lub łatwą zmianę ciśnienia w dętce. Do tego zestawu dobrze dodać też plastikową zakrętkę, która zapobiegnie zabrudzeniu zaworu oraz w większości przypadków ograniczy ewentualny wyciek powietrza. Szczegóły konstrukcyjne są uzależnione od tego, jakiego typu wentyl konkretnie posiadamy w naszym rowerze. Obecnie można spotkać trzy rodzaje wentyli rowerowych: Dunlop, Schrader i Presta.

Zwykle, gdy używane jest określenie „wentyl rowerowy”, może chodzić o wentyl rowerowy typu Dunlop. W odróżnieniu od tzw. wentyla samochodowego, czyli najpopularniejszego obecnie wentyla typu Schrader (zwanego też amerykańskim), zawór Dunlopa zasłużył sobie na takie miano, ponieważ przez wiele dziesięcioleci w Polsce był jedynym typem stosowanym w rowerach.

Oba wymienione wentyle rowerowe składają się z metalowej, gwintowanej zewnętrznie rurki o średnicy 8 mm oraz rdzenia zaworu umieszczonego w rurce. Większa popularność wentyli Schradera względem typu Dunlopa opiera się głównie na dwóch przewagach. Pierwsza kwestia, to możliwość korzystania z kompresorów przeznaczonych dla opon samochodowych. Kto kiedykolwiek musiał napompować koło za pomocą małej ręcznej pompki, ten zdaje sobie sprawę, jaka to wygoda, gdy można skorzystać z takiego urządzenia np. na stacji benzynowej. Druga przewaga polega na tym, że zawór Dunlopa działa jednostronnie. Umożliwia wtłaczanie powietrza do dętki, ale aby powietrze spuścić, należy wykręcić cały zawór. W przypadku zaworu Schradera można zarówno pompować, jak i spuszczać powietrze bez wykręcania zaworu. Daje to jeszcze jedną możliwość, której nie posiada zawór Dunlopa – zawór amerykański współpracuje z manometrami, które pokazują wartość ciśnienia. Posiadając zatem pompkę z manometrem lub korzystając z kompresora na stacji, możemy uzyskać dokładnie takie ciśnienie w kole, o jakie nam chodzi.

Trzeci typ wentyla rowerowego – wentyl typu Presta, został zaprojektowany z myślą o rowerach szosowych. Charakteryzuje się przede wszystkim zmniejszoną średnicą rurki (6 mm), dzięki czemu otwór w bardzo wąskiej szosowej feldze może być mniejszy i nie powoduje osłabienia jej konstrukcji. Dodatkowo felgi rowerów szosowych coraz częściej posiadają dość wysoki profil, dlatego wentyle typu Presta mają nawet do 8 cm długości. Wentyle o zbliżonej konstrukcji do zaworów Presta stosuje się też jako wentyle do systemów bezdętkowych.