Zębatki rowerowe

Zębatki rowerowe – są nieodzowną częścią napędu rowerowego opartego na przekładni łańcucha. Zadaniem zębatek jest przekazywanie momentu obrotowego z korby przez łańcuch do tylnych zębatek połączonych bezpośrednio lub przez wolnobieg z kołem.

Niezależnie od rozwiązania, zębatki występują w zestawach od 1 do nawet 13 koronek w przypadku kaset. Różnią się zarówno rozpiętością (różnicą między ilością zębów największej koronki do najmniejszej), jak i stopniowaniem (różnica w ilości zębów pomiędzy sąsiadującymi koronkami).

Zębatki różnią się szerokością w przypadku napędów o większej ilości biegów z tyłu. Zarówno w przypadku zębatek tylnych i przednich stosuje się różnego rodzaju systemy ułatwiające zmianę biegów. Zębatki wykonuje się także z różnych materiałów od stali, do tytanu w zależności od zastosowania.

Zębatki rowerowe przednie

Zadaniem zębatek przednich jest przekazywanie siły napędowej z korb bezpośrednio do łańcucha. Stosuje się rozwiązania zestawów od 1 do 3 tarcz zębatych, które po doposażeniu w przednią przerzutkę pozwalają na zmianę biegów. Rozmieszczenie i kształt zębów jest unormowany tak, by odstęp między zębami wynosił pół cala oraz by wycięcia były w kształcie hiperboli. Poza liczbą tarcz układy te różnią się również wielkością tarcz, co określa się liczbą zębów. Zastosowanie mniejszych tarcz pozwala na jazdę z wyższą kadencją (ilość obrotów korby na minutę) przy mniejszej prędkości, natomiast większych na jazdę z wyższą prędkością przy mniejszej kadencji. Stosuje się także rozwiązania z tarczami w kształcie owalnym mającymi zapewnić większą płynność przekazywania siły z korb na łańcuch.

Zębatki rowerowe tylne

Zadaniem zębatek tylnych jest przekazywanie siły napędowej odbieranej z łańcucha na piastę koła tylnego roweru. Podobnie jak w przypadku zębatek przednich, ich kształt i rozstaw są unormowane. Najprostszym spotykanym rozwiązaniem jest bezpośrednie połączenie zębatki z wałkiem piasty, tzw. ostre koło. W takim przypadku nie jest możliwe zaprzestanie ruchu obrotowego korbą w trakcie jazdy. By to umożliwić, stosuje się wolnobieg, który umożliwia swobodny obrót koła przy zatrzymanej, bądź kręcącej się w drugą stronę zębatce. To rozwiązanie występuje w dwóch wariantach:

  • wolnobieg zintegrowany z tylnymi zębatkami montowany na piastę,
  • wolnobieg ukryty w bębenku piasty, na który zakłada się oddzielnie kasetę z zębatkami.