3 letnia córka pomaga wymieniać szprychy

Wymiana szprych samemu.

Jaki powód?

Przyczyn wymiany może być wiele od uszkodzenia mechanicznego po zużycie przy dłuższej eksploatacji z uwagi na warunki atmosferyczne, w szczególności po zimie (3 lata jazdy rowerem przez cały rok). Gdy by nie przypadkowa wizyta w serwisie pewnie bym do tej pory jeździł na starych.Podczas centrowania szprychy po prostu pękały i to było sygnałem do wymiany.

Dlaczego zająć się tym warto? czy to się opłaca?.

Jeżeli mamy wolny czas to zajmijmy się tym gdyż nie jest to takie trudne pod warunkiem ze mamy chęci(nowe doświadczenie zawsze się przyda),poza tym dlaczego mamy płacić  za coś co tak naprawdę w jesteśmy sami w stanie zrobić.
Jak pisałem głownie chodzi o obniżenie kosztów gdzie w przypadku wymiany sztuki bądź kilku czynność ta jest nieopłacalna (pod warunkiem ze w serwisie nie policzą za wymianę paru szprych pomijając koszt szprychy,oraz przyjmując ze mamy na to czas) to przy wymianie większej ilości lub całości jak najbardziej jest opłacalne. Trzeba wziąć tez po uwagę koszt odkręcenia i później dokręcenia kasety/wolno-biegu (w większości jest to darmowa usługa przynajmniej tam gdzie ja miałem przyjemność być) to trzeba doliczyć usługę centrowania koła której nie jesteśmy w stanie ominąć lub zrobić bez sprzętu i doświadczenia. Koszt wymiany nie-własnoręczny możemy przelać na koszt centrowania  i tak wyjdziemy na plus 🙂 w moim przypadku 20-25 zł za koło.

Wymiana szprych w kołach wydaje ci się trudna? Nie wiesz jak się za to zabrać?

Po przeczytaniu tego wszystko stanie się prostsze :). Nie ważne czy wymieniamy 1 szt czy tak jak w moim wypadku 74 szt ( 2 koła).

Pierwszy raz ile to czasu zajmuje?

Ja po raz pierwszy straciłem na  1 koło całe(jedną i drugą stronę z odkręceniem tarczy hamulcowej)  1 godzina i 14 minut, zaś przy drugim (tylnym) ok 48 minut. Nie tak dużo jak by się mogło wydawać.

Od czego zacząć?

Przygotujmy sobie jakiś koc bądź folie ochronna żeby nic nie uszkodzić bądź pobrudzić będzie łatwiej się sprzątało później.

Zaczynamy najlepiej od odkręcenia kół ,w przypadku tylnego musimy się wybrać do serwisu w celu odkręcenia kasety/wolno-biegu. W zależności czy mamy hamulce tarczowe czy V-Brake postępujemy podobnie(przy tarczowych musimy odkręcić tarcze najlepiej zaznaczyć sobie to (kierunek i stronę jeżeli jest nie opisana) lub zrobić zdjęcie.

1.

2.

 

Spuszczamy powietrze z kol i zdejmujemy dętki wraz z oponami za pomocą łyżek dostępnych przy każdych zestawach naprawczych – koszt paru złotych, wraz z taśmą ochronna na obręczy. Najszybszym sposobem jest po prostu przecinanie starych szprych obcinaczkami bądź kombinerkami ja to robiłem parami czyli 2 szprychy które się ze sobą krzyżują ucinałem i w ich miejsce wsadzałem nowe.

  1. Córka pomagała aktywnie,starszy syn też.

2.

Oznaczałem owijkami te szprychy które już zrobiłem tak dla siebie.

 

Można robić to pojedynczo jeżeli ktoś woli ,ale warto sobie zaznaczyć od której zaczynamy. Pamiętamy żeby nakrętek nie dokręcać mocno po wymianie szprych na nowe tylko rekami z czuciem(tak tylko żeby trzymały) na serwisie i tak to będą robić. Po wymianie z jednej strony koła obracamy je na druga i powtarzamy czynność.

Wymieniliśmy wszystkie szprychy w kole lub kołach i co dalej?

Pozostaje nam posprzątać ,zanieść koła do serwisu i czekać na odbiór :). A następnie zamontować taśmy ochronne dętki i opony. Ciśnienie z jakim mamy  na pomocować kola podane jest na oponie jakby ktoś nie wiedział.

 

W moim przypadku 74 szprychy wymienione:) a u Was jak? zapraszam do komentowania można w nich zamieszczać własne spostrzeżenia bądź ilość wymienionych własnoręcznie szprych 🙂

Koszt końcowy?

120 złotych w sumie z zakupem szprych nakrętek i centrowaniem to chyba nie dużo? zaoszczędzone pieniądze ok 60 zł można na coś przeznaczyć a zawsze jest na co.