Kadencja

Kadencja na rowerze – określa prędkość obrotową pedałowania w formie ilości pełnych obrotów korbą na minutę. Podawana jest zazwyczaj w obrotach na minutę (obr/min, ang. rpm – revolutions per minute).

Wpływ kadencji na jazdę

Podczas jazdy ze stałym przełożeniem, kadencja pedałowania wpływa wprost proporcjonalnie na prędkość jazdy roweru. W przypadku roweru z systemem zmiany przełożeń, osiągnięcie tej samej prędkości możliwe jest przy różnej kadencji – wyższej podczas jazdy na lżejszym przełożeniu, oraz niższej na większym przełożeniu. Jazda z niską kadencją do utrzymywania tej samej prędkości wymaga wkładania większej siły do naciskania na pedały, natomiast jazda z wysoką kadencją wymaga przyzwyczajenia, w tym kondycyjnego.

Jazda z wyższą kadencją jest bardziej efektywna na dłuższym dystansie, przez co zawodowi kolarze zazwyczaj jeżdżą z kadencją około 80-120 obr/min, a dla amatorów często podaje się optymalną kadencję około 80-90 obr/min. Jest to jednak kwestia indywidualna, podaje się natomiast fakt złego wpływu długotrwałej jazdy z niską kadencją na stawy, a w szczególności na kolana.

Pomiar kadencji

Do pomiaru kadencji wykorzystuje się różnego rodzaju mierniki, w najprostszej formie działające analogicznie do tradycyjnych mierników prędkości działających w oparciu o magnes umieszczany na szprychach, gdzie magnes umieszcza się na ramionach korby. Inną, najprostszą metodą jest samodzielne zliczanie obrotów korby w czasie jednej minuty lub w krótszym czasie i odpowiednie przemnożenie wyniku w celu uzyskania wartości w obrotach na minutę.