Skok amortyzatora

Skok amortyzatora rowerowego – to jeden z parametrów opisujących właściwości amortyzatora. Określa maksymalny ruch, jaki jest w stanie wykonać amortyzator podczas maksymalnego ugięcia, który podaje się w milimetrach.

Zastosowanie

W rowerach różnego typu, do różnych zastosowań stosuje się amortyzatory o innym skoku. Z reguły im rower narażony jest na jazdę po większych nierównościach, tym stosuje się amortyzatory o większym skoku. Zgodnie z tym w rowerach miejskich i trekkingowych narażonych na najmniejsze nierówności można spotkać amortyzatory o skoku około 60 mm, w górskich cross country około 100 mm, a w rowerach do downhillu pokonujących często kilkumetrowe dropy stosuje się amortyzatory o skoku powyżej 170 mm.

Zastosowanie amortyzatora o zbyt małym skoku przy złych ustawieniach w stosunku do wykorzystania może skutkować jego tzw. dobijaniem, co podczas dłuższej eksploatacji może powodować uszkodzenie jego konstrukcji. Zastosowanie amortyzatora o zbyt dużym skoku wiąże się z niepotrzebnym zwiększaniem masy roweru, a także ze zmianą jego geometrii.