Rower Dirt

Rower Dirt – typ roweru, który powstał z połączenia roweru górskiego i BMX. Wykorzystywany jest w kilku dyscyplinach: dirt, street i 4Cross.

Początków Dirt Jumping należy doszukiwać się w USA w latach 70. W ostatniej dekadzie dyscyplina zyskała na popularności również w Polsce. Stale wzrasta też ilość profesjonalnych zawodników zajmujących się tą dziedziną sportu.

Z założenia rower Dirt Street przeznaczony jest do wykonywania różnorodnych ewolucji w skateparkach, na schodach, poręczach, murkach, a także na powierzchniach płaskich. Sprawdza się również podczas skoków na usypanych z ziemi wzniesieniach zwanych dirt (lub potocznie po Polsku – hopka). Akrobacje, na które pozwala ten typ to między innymi: Backflip, Frontflip, Superman, Seat Grab, Kick Bar, Kiss of Death, Nac Nac’s, Bunny Hop, Nothing i wiele innych.

Rower posiada sztywną konstrukcję i wykonany jest w większości przypadków ze stali chromowo-molibdenowej lub aluminium. Kształt ramy, nisko opadająca górna rura oraz stosunkowo duży kąt główki ramy, zaprojektowany został optymalnie dla wygodnego prowadzenia po płaskiej powierzchni i do wykonywania akrobacji w powietrzu. Dirt rower zazwyczaj wyposażony jest w amortyzator skoku o wartości 80 – 100 mm, a typ Speed z reguły nie posiada go w ogóle. Cechami charakterystycznymi, którymi wyróżnia się rower do skakania dirt są również: brak przerzutek i hamulca. Jeśli któraś z tych funkcji jest montowana to zazwyczaj jedynie z tyłu. Standardowo montuje się w nim 24-calowe koła, jednak w przypadku roweru Dirt stosuje się też 26-calowe, popularne w typie MTB.