Rower downhill

Rower downhill – to typ roweru górskiego przeznaczony do uprawiania dyscypliny, jaką jest downhill, polegającej na zjeżdżaniu po agresywnych, trudnych technicznie trasach.

Historia roweru DH

W latach 70. XX wieku do startów w wyścigach downhillowych (zjazdowych) wykorzystywano ówczesne rowery górskie, które nie były wyspecjalizowane w tym kierunku, co często kończyło się uszkodzeniem sprzętu, a zwłaszcza piast z wewnętrznymi hamulcami, podczas zawodów. W latach 80. kolarstwo zjazdowe zaczęło się rozwijać i zaczęto stosować pierwsze rowery z amortyzacją, jednak dopiero w latach 90. zaczęto produkować rowery przeznaczone typowo do downhillu, które cechowały się amortyzowanymi ramami, dwupółkowymi widelcami amortyzowanymi i wprowadzonymi z motocykli hamulcami tarczowymi.

Cechy roweru DH

Określenie typu specjalizacji roweru zjazdowego pozwoliło na jego rozwój w tym kierunku, aż do dzisiejszych rowerów DH, które charakteryzują się m.in.:

  • geometrią ramy – o płaskim kącie główki ramy i rury podsiodłowej, które wraz z niskim środkiem ciężkości pozwalają na osiągnięcie lepszej kontroli nad zjeżdżającym ze stromego zjazdu rowerem. Same ramy wykorzystywane wyczynowo są w pełni amortyzowane, a ich konstrukcja ma na celu zapewnić zwiększoną wytrzymałość. Do produkcji ram wykorzystuje się stal, aluminum, lub najlżejsze włókno węglowe przy zastosowaniu którego cały rower waży około 15kg;
  • bazą kół – która jest większa niż w innych typach rowerów MTB. Przez to rowery dh są wyraźnie dłuższe, co wpływa pozytywnie na ich stabilność podczas zjazdu z dużą prędkością;
  • amortyzacją – rowery downhillowe są w pełni amortyzowane, z amortyzatorami o skoku dochodzącym nawet do 300 mm. Często stosuje się także widelce dwupółkowe, które zapewniają większą sztywność;
  • hamulcami – tarczowymi hydraulicznymi, o dużych tarczach i czterobloczkowych zaciskach;
  • napędem – z jedną tarczą z przodu i kilkoma przełożeniami z tyłu obsługiwanymi przerzutką z mocną sprężyną. Stosuje się często prowadnice łańcucha ze względu na wysokie ryzyko jego spadnięcia podczas agresywnej jazdy;
  • pedałami – platformowymi z często metalowymi pinami zapewniającymi przyczepność podeszwy buta. Rzadko w DH stosuje się pedały zatrzaskowe;
  • kierownicą – płaską, lub z lekkim wzniosem o dużej szerokości, nierzadko 800 mm;
  • kołami – podobnie jak w innych dyscyplinach MTB obecnie stosuje się zazwyczaj koła w rozmiarze 27,5″ lub 29″. W połączeniu z nimi stosuje się szerokie opony z agresywnym bieżnikiem z systemami bezdętkowymi.