Rower elektryczny – rodzaj roweru, który napędzany jest siłą mięśni oraz silnikiem elektrycznym. Do nazewnictwa tego pojazdu używa się także określeń e-rower lub ebike. Zazwyczaj silnik wspomaga użytkownika w napędzaniu roweru i nie napędza pojazdu bez pedałowania przez użytkownika.
Rower elektryczny według prawa
Zgodnie z prawem w Polsce silniki rowerów elektrycznych powinny wspomagać do rozwinięcia przez pojazd prędkości 25 km/h i mieć moc znamionową ciągłą nieprzekraczającą 250 W. Rower przekraczający te parametry powinien być traktowany jako motorower i podlegać takim samym przepisom. Natomiast jeśli przekracza parametry motoroweru, najbliższa definicja, jaką spełnia taki pojazd to motocykl.
Historia roweru elektrycznego
Pierwszy rower elektryczny powstał już w 1892 roku jako trycykl z zamontowanymi z tyłu silnikiem przenoszącym napęd na tylną zębatkę i baterią ważącą 31 kg. W kolejnych latach XIX wieku powstały pierwsze rowery z silnikami w tylnej piaście oraz z silnikiem centralnym. W 1939 roku Thomasowi M. McDonaldowi został przyznany patent na ebike z napędem w przednim kole, jednak prawdopodobnie przez II Wojnę Światową, nikt się tym nie zainteresował. Panasonic w 1975 roku wypuścił e-rower wyposażony w akumulator samochodowy i napęd mocowany dookoła suportu. W 1989 roku firma Sanyo stworzyła ebike wyposażony w nowoczesną jak na tamte czasy baterię NiCd. W tym samym roku Michael Kutter stworzył prototyp rowerów z systemem wspomagania pedałowania PAS (Pedal Assist System), który stosowany jest obecnie. W kolejnych latach ze względu na szybki rozwój elektroniki oraz akumulatorów rowery elektryczne stają się coraz doskonalsze i zwiększają swoją popularność.
Umiejscowienie silnika w rowerach elektrycznych
Jednym z najistotniejszych aspektów roweru elektrycznego jest umiejscowienie silnika. Obecnie wykorzystuje się 3 rozwiązania:
- silnik w przedniej piaście – to rozwiązanie najmniej kosztowne i najmniej wpływające na budowę reszty roweru. Jego wadą jest wpływ silnika na sterowność roweru;
- silnik w tylnej piaście – jest bardzo dynamiczny ze względu na bezpośrednie przełożenie napędu. Takie umiejscowienie umożliwia odzysk energii, jednak przeniesiony środek ciężkości do tyłu wpływa na sterowność;
- silnik centralny – zapewnia równomierne rozłożenie masy przez co wrażenia zbliżone są do jazdy na tradycyjnym rowerze. Rozwiązanie wybierane w rowerach do jazdy sportowej. Wymaga ramy o specjalnej budowie.