Rower gravelowy

Rower gravelowy (zwany gravelem lub rowerem szutrowym, szutrówką) to typ roweru będący połączeniem cech roweru szosowego z rowerem górskim przeznaczony do jazdy zarówno po drogach jak i w lekkim terenie.

Historia

Oficjalnie pod nazwą „Gravel Bike” (rower szutrowy) amerykańscy producenci zaczęli wprowadzać tego typu rowery na rynek około 2015 roku, jednak konstrukcje tego typu istniały już wcześniej jako przeróbki powstałe przez samych użytkowników. Rowery te zyskują coraz większą popularność, w tym ze względu na swoją wszechstronność, umożliwiając jazdę bez względu na jakość i nawierzchnię drogi, a także możliwość dostosowania do konkretnych zadań.

Cechy roweru gravel

Rowery gravelowe łączą w swojej budowie cechy pochodzące z innych typów rowerów, najbardziej z szosowych i rowerów górskich. Do tych cech można zaliczyć:

Cechy roweru szosowego

Najbardziej widoczną cechą łączącą rowery szosowe z gravelami jest gięta kierownica, tzw. baranek, dzięki której pozycja za kierownicą jest bardziej aerodynamiczna niż w rowerach górskich, co ułatwia jazdę z większą prędkością po płaskich odcinkach. Kierownice gravelowe są jednak szersze od szosowych w celu zwiększenia manewrowości roweru podczas jazdy poza utwardzonymi drogami. Rowery gravelowe często zbudowane są także na podobnej ramie jak w przypadku rowerów szosowych, szczególnie typu endurance, mającymi zapewnić stabilność przy wysokich prędkościach, a także wygodę potrzebną do pokonywania długich dystansów.

Cechy roweru górskiego

Rama roweru szutrowego pozwala na montaż dużo szerszych opon, czasem nawet przeznaczonych do rowerów górskich. Zastosowany typ opony odpowiada za opory toczenia podczas jazdy po drogach asfaltowych, a także za przyczepność podczas jazdy w terenie, dlatego opony gravelowe tworzy się z myślą o połączeniu obu tych cech, tak by rower poruszał się jak najlżej po asfalcie jednocześnie nie tracąc przyczepności podczas jazdy poza nim. Z rowerów MTB gravele przejęły także hamulce tarczowe ze względu na to, że bardziej nadają się do jazdy terenowej. Stosuje się także rozwiązania zapewniające amortyzację, jednak rozwiązania te nie przypominają wyglądem amortyzatorów stosowanych w rowerach górskich.

Ramy gravelowe wyposaża się w otwory i miejsca montażu bagażników, błotników i różnego rodzaju sakiew, przez co w połączeniu z ich pozostałymi cechami rowery te są często wybierane jako rowery wyprawowe, w tym do tzw. bikepackingu. Gravele spowodowały potrzebę powstania nowych grup napędowych, jak Shimano GRX łączących cechy napędów szosowych, jak np. stosowanie klamkomanetek, z cechami napędów górskich takich jak np. dostępne lżejsze przełożenia i sprzęgło przerzutki zapewniające większą stabilność łańcucha podczas jazdy po nierównościach.