Rower przełajowy

Rower przełajowy – typ roweru używanego w wyścigach przełajowych. Charakteryzuje się specyficzną budową stworzoną do optymalizacji szybkości jazdy przy rywalizacji oraz podczas ścigania się. Rowery przełajowe są łatwe do rozpędzenia, szybkie oraz sztywne. Dzięki temu ergonomia podczas jazdy wzrasta maksymalnie na rzecz komfortu. Przyczyny tego można doszukiwać się w budowie roweru. Konstrukcja roweru przełajowego jest dostosowana do wąskich zakrętów oraz nierównych powierzchni.

Pozwala zyskać dużą przyczepność oraz niski opór powietrza. Stworzony został do krótkich oraz intensywnych jazd. Wyścigi lub treningi rzadko trwają bowiem dłużej niż godzinę. Rowery przełajowe są uniwersalne. Dobrze dobrane opony pozwolą na jazdę zarówno po drodze, jak i szutrze. Ponadto, jeśli rower nie jest na co dzień używany do treningów przełajowych, może zostać z powodzeniem zaopatrzony w sakwy rowerowe oraz od jednego do dwóch bidonów.

Rower przełajowy – budowa

Budowa rowerów przełajowych skupia się na kilku aspektach, które zostały zoptymalizowane pod kątem ścigania się w wyścigach przełajowych. Przede wszystkim rura podsiodłowa jest zazwyczaj kilka centymetrów dłuższa niż w innych rowerach. Ma to swoje uzasadnienie w panowaniu nad rowerem podczas jazdy przełajowej. Posiada również stosunkowo niską główkę ramy. Dzięki temu kolarz może osiągnąć zgiętą pozycję szosową, która wpływa na zmniejszony opór powietrza, skutkując lepszym przyspieszeniem oraz osiągami.

Cały ten proces usprawnia kierownica typu „baranek” oraz lekka konstrukcja wymagana podczas wyścigów. Poza tym rowery przełajowe są pozbawione większości części amortyzujących na rzecz zręczności podczas jazdy i przyspieszenia.

Pomysł stworzenia rowerów przełajowych powstał razem ze stworzeniem wyścigów przełajowych. Ten rodzaj kolarstwa rozgrywany jest na trudnych trasach terenowych z wieloma przeszkodami, nierzadko wymagającymi od zawodnika schodzenia z roweru i przenoszenia go. Jest to spowodowane różnorodnością utrudnień na trasie, z którymi wąski typ opon nie zawsze sobie radzi. Zawodnicy wymieniają je podczas wyścigów w technicznych boksach, dostosowując do trasy.