Rower turystyczny

Rower turystyczny – typ roweru, który obecnie jest kojarzony z rowerem trekkingowym. Nazewnictwo zaprzestało być używane przez rozwój nie tylko rowerów trekingowych, ale także rowerów górskich. W przeszłości, a dokładnie od lat 70. XX wieku do lat 90. XX wieku, nazwa roweru turystycznego była powszechna. W tamtym czasie ten typ roweru był produkowany przez markę Romet, która proponowała jego różnorodne modele, m.in.: Orkan, Rekord, Mistral, Meteor, Wagant czy Pasat. Jak na tamte lata, rower turystyczny wzorowała bardzo dobra jakość, lecz porównując go z późniejszymi rowerami szosowymi, to niewątpliwie im ustępował.

Podobieństwa i różnice roweru turystycznego i roweru szosowego

Mimo różnej jakości wykonania rowery te posiadają podobne cechy. Podobieństwami są: podobna konstrukcja kierownicy i hamulców, koła o podobnym rozmiarze, zwykle ta sama liczba przerzutek, podobieństwo w budowie ramy.

Różnice natomiast można dostrzec w: zamontowanych hamulcach (nie ma możliwości zamontowania hamulców szosowych w turystycznym rowerze), braku długiego mostka, wyposażeniu roweru (błotniki, podpórka, dzwonek, bagażnik itp.), mniej starannie wykończonej ramie i o wiele dłuższej niż w przypadku szos, osprzęcie rowerowym słabszej jakości i o wiele cięższym, cięższej ramie o znacząco mniejszej sztywności.

Obecnie na świecie produkowane są rowery o tzw. nazwie touring bike. Można określić je jako unowocześnione rowery turystyczne. Tworzy je solidna konstrukcja, ponieważ rama jest wykonana ze stali chromowo-molibdenowej. Rower posiada zwykle o wiele lepszy osprzęt niż w przypadku starszych rowerów turystycznych. Rowery te jednak nie są zbyt spopularyzowane, dlatego czynnik ten wpływa znacząco na ich wyższą cenę. W dodatku część z nich jest tworzona z bardzo solidnej ramy i wyposażona w osprzęt rowerowy, którego wzoruje najwyższa półka jakościowa. Są to czasami rowery o ramie tytanowej, która jest o wiele bardziej wytrzymała niż popularna rama aluminiowa. Montowany jest także osprzęt szosowy.