Tandem

Tandem – to rower służący do jednoczesnej jazdy więcej niż jednej osoby, odbywającej się w układzie jedna osoba za drugą. Charakterystyczną cecha tandemu jest jego wygląd. Co prawda posiada on ramę, lecz odpowiednio zmodyfikowaną, a pozostałe elementy takie jak pedały, kierownica czy siodełko są zdublowane, by korzystać z nich mogła druga (lub więcej) z osób jadących rowerem.

Działanie tandemu

Udział w napędzaniu roweru mają wszystkie osoby na nim jadące, jednakże funkcja kierowania z oczywistych względów (słaba widoczność) przypada temu, kto jedzie na przodzie. Zaznaczyć jednak trzeba, że taki układ spotyka się na tradycyjnym tandemie; istnieją jednak rowery przystosowane do przewozu dzieci i osób niepełnosprawnych, gdzie funkcję kierowania, hamowania czy napędu można dowolnie przełączać. W klasycznej jeździe jednak, pomimo zdublowania kierownicy, staje się ona niejako oparciem dla osób jadących za plecami kierowcy.

Historia tandemu

O pierwszych tandemach mówi się mając na myśli lata 80. XIX wieku, największą jednak popularnością ten oryginalny pojazd cieszył się jedynie do czasów II wojny światowej. Kolejny raz na fali były one dopiero pod koniec lat 60. wieku XX we Francji i Wielkiej Brytanii, które to rozpoczęły ponowną produkcję tandemów i to w nowszej, ulepszonej wersji. Dzisiaj pojazd ten uznawany jest za oldschoolowy, niemniej jednak występują tandemy do jazdy górskiej, tandemy elektryczne, tandemy szosowe, trójkołowe itd.

Rodzaje tandemu

Zazwyczaj na tandemie jeżdżą dwie osoby i z tego powodu zyskał on popularność jako rower dla par. Istnieją również tandemy służące do jazdy grupowej; dołożenie elementów (jak w przypadku roweru dla dwojga podróżujących) pozwoliło wypracować pojazd jednośladowy dla grup (rower trzyosobowy i czteroosobowy).

Obecnie jazda na tandemie uchodzi bardziej za rozrywkę niż za sport jednak i ona wymaga intensywnej pracy mięśni. Z tego też powodu stworzone zostały także tandemy sportowe i od lat popularnością cieszą się także tandemowe zawody sportowe.