EuroVelo

EuroVelo – to sieć szlaków rowerowych znajdujących się w Europie. Składa się z kilkunastu długodystansowych szlaków przebiegających po całej Europie o łącznej długości przekraczającej 90 tysięcy kilometrów (stan na 2020 rok). Budowa EuroVelo jest projektem Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF) i współfinansowany jest przez Unię Europejską.

Szlaki EuroVelo

Szlaki łączą w jeden system istniejącą infrastrukturę ścieżek i tras rowerowych pomiędzy krajami. Sieć EuroVelo składa się z siedemnastu szlaków (w 2020 roku), które można podzielić ze względu na ich przebieg na:

– Szlaki Północ – Południe:

  • EuroVelo 1 – Szlak Wybrzeżem Atlantyku (8186 km), Przylądek Północny – Sagres,
  • EuroVelo 3 – Szlak Pielgrzymi (5122 km), Trodnheim – Santiago de Compostela,
  • EuroVelo 5 – Via Romea Francigena (3900 km), Londyn – Rzym,
  • EuroVelo 7 – Szlak Słońca (7409 km), Przylądek Północny – Malta,
  • EuroVelo 9 – Bałtyk – Adriatyk (1930 km), Gdańsk – Pula,
  • EuroVelo 11 – Szlak Europy Wschodniej (5984 km), Przylądek Północny – Ateny,
  • EuroVelo 13 – Szlak Żelaznej Kurtyny (10400 km), Kirkenes – Rezowo,
  • EuroVelo 15 – Szlak Renu (1320 km), Andermatt – Hoek van Holland,
  • EuroVelo 17 – Szlak Rodanu (1250 km), Andermatt – Sète,
  • EuroVelo 19 – Szlak Mozy (1050 km), płaskowyż Langres – Rotterdam.

– Szlaki Wschód – Zachód:

  • EuroVelo 2 – Szlak Stolic (5500 km), Galway – Moskwa,
  • EuroVelo 4 – Szlak Europy Centralnej (4000 km), Roscoff – Kijów,
  • EuroVelo 6 – Atlantyk – Morze Czarne (4448 km), Nantes – Konstanca,
  • EuroVelo 8 – Szlak Śródziemnomorski (5888 km), Kadyks – Ateny.
  • EuroVelo 14 – Wody Europy Środkowej, łączący trasy EV7, EV9 i EV13.

– Szlaki Okrężne:

  • EuroVelo 10 – Szlak Wokół Bałtyku (7980 km),
  • EuroVelo 12 – Szlak Wokół Morza Północnego (5932 km).

Cele EuroVelo

  • Wdrożenie wysokiej jakości tras rowerowych europejskiej klasy w wszystkich krajach Europy.
  • Zakomunikowanie istnienia tras do osób decyzyjnych i promocja ich oraz turystyki rowerowej w Europie.
  • Zachęcanie dużej ilości obywateli Europy do jazdy na rowerze promując tym samym zdrowe i zrównoważone podróże, zarówno codzienne wycieczki, jak i turystykę rowerową.