Dynamo rowerowe

Dynamo rowerowe – to rodzaj prądnicy wykorzystywanej w rowerach, przeznaczonej do zasilania oświetlenia roweru.

Zasada działania dynamo rowerowego

Budowa dynama opiera się na magnesie trwałym oraz obracanym w jego polu magnetycznym tworniku (zwojnicy). Obrót twornika możliwy jest dzięki połączeniu go z kółkiem napędzającym, które zazwyczaj dociska się do opony roweru. Wskutek obrotu koła obracane jest także kółko napędzające dynama razem z twornikiem. Efektem obrotu miedzianego twornika w polu magnetycznym jest indukowanie się prądu elektrycznego, który może zostać wykorzystany do zasilania oświetlenia w czasie jazdy.

Wartość wytwarzanego prądu zwiększa się wraz ze wzrostem prędkości jazdy roweru, co objawia się mocniejszym świeceniem podłączonych do dynama żarówek, a także słabszym podczas wolniejszej jazdy i brakiem zasilania przy całkowicie zatrzymanym kole roweru.

Rodzaje dynamo

Dynama buduje się na dwa sposoby:

Dynamo zewnętrzne

Bardziej znanym typem jest niewielkich rozmiarów dynamo zewnętrzne, które montuje się do przedniego widelca, lub do tylnego trójkąta. Dynamo to napędzane jest przez przyciśnięcie kółka napędzającego do opony roweru. Jego zaletami są niska waga oraz prostota, natomiast jednym z większych problemów jest gorsza przyczepność kółka dynama przy mokrej oponie roweru, co skutkuje pogorszonym oświetleniem.

Dynamo wewnętrzne

Dynama tego typu montowane są w piastach kół. Zasada ich działania jest taka sama jak w przypadku dynama zewnętrznego. Rozwiązanie to charakteryzuje się jednak większą skutecznością przy przetwarzaniu energii, co zapewnia lepsze oświetlenie. Jest ono jednak bardziej kosztowne i skomplikowane pod względem montażu. Stosuje się je zazwyczaj w rowerach miejskich.