Przerzutka E-type

Przerzutka E-type – to przednia przerzutka rowerowa montowana do suportu. Rozwiązanie to zostało wprowadzone i zastosowane jako pierwsze przez firmę Shimano.

Budowa E-type

Przerzutka w systemie E-type posiada płytkę o specjalnym kształcie. Płytka posiada okrągły otwór, który nakłada się między suport a ramę i mocuje przy pomocy nakrętki. Dodatkowo posiada dwie śruby montażowe, które przykręca się do ramy roweru, w związku z czym rama musi posiadać specjalne otwory przygotowane na montaż tego typu przerzutki. Rozwiązanie to stosuje się głównie w ramach, które swoim kształtem i konstrukcją uniemożliwiają montaż przerzutki w klasyczny sposób – do rury podsiodłowej. Są to zazwyczaj ramy rowerów górskich z pełnym zawieszeniem (full suspension).

Standardy E-type

Mocowanie tego typu dostępne jest w kilku standardach różniących się m.in. rozstawem śrub montażowych:

  • S1 – rozstaw otworów wynosi 42,7 mm i jest najpowszechniej stosowane;
  • S2 – rozstaw otworów wynosi 22,1 mm i są na tej samej wysokości;
  • S3 – rozstaw otworów wynosi 22,1 mm, a różnica ich wysokości wynosi 5 mm.

Wykonana w innym standardzie niż otwory w ramie przerzutka nie jest kompatybilna z danym rowerem. W nowszych przerzutkach nie stosuje się już płytki służącej do montażu do suportu. Zdarza się stosowanie adapterów do montażu tego typu przerzutek w konkretnych wymagających tego ramach. Wszystkie przerzutki E-type w swoim oznaczeniu posiadają na końcu literę „E” i dostępne są we wszystkich górskich grupach napędowych powyżej Alivio (włącznie z nim). SRAM oferuje kompatybilne przerzutki zawierające w nazwie ww. standardy bądź numer standardu z poprzedzającym go słowem „Spec” (np. Spec 3).