HyperDrive – to technologia opatentowana i stosowana przez firmę Shimano w mechanizmach korbowych. Ułatwia ona zmianę przełożeń w górę na przednich zębatkach przy pomocy przerzutki. Stosowana jest w mechanizmach oznaczanych jako SG-X (SuperGlide-X).
Historia technologii HyperDrive
System SuperGlide-X powstał jako następna wersja powstałego w 1990 roku systemu SuperGlide. SG-X wprowadzony został w mechanizmie korbowym należącym do grupy XTR przeznaczonej do rowerów górskich w 1992 roku. Później system ten zaczął być stosowany w pozostałych grupach osprzętu zarówno górskich jak i szosowych.
Budowa HyperDrive
SuperGlide posiadał zęby tarcz o odpowiednio wyprofilowanym kształcie umożliwiającym łatwiejsze zrzucanie łańcucha na mniejsze zębatki. W HyperDrive do zębatek o odpowiednim kształcie dodano stalowe nity i dodatkowe zęby po bokach tarcz zębatych (od strony ramy roweru) w celu ułatwienia przejścia łańcucha na większą tarczę podczas zmiany przełożenia. System HyperDrive stosowany jest w większości mechanizmów dwu- i trzyrzędowych produkowanych przez Shimano.
HyperDrive-C
Pod podobną nazwą – HyperDrive-C (od Compact) Shimano wprowadziło w 1994 roku system stosowany w rowerach górskich umożliwiający zastosowanie mniejszych od dotychczasowych zębatek zarówno w mechanizmie korbowym jak i kasecie. W tym celu zmieniono konstrukcję bębenka tylnej piasty oraz zmieniono rozstaw śrub mocujących przednie zębatki. Pozwoliło to na zastosowanie kasety o najmniejszej koronce z 11 zębami oraz przedniej tarczy o 22 zębach. Od tego systemu („Compact”) przyjęło się określanie napędów z mniejszymi zębatkami jako „kompaktowe”.