Tubeless

Tubeless (opony bezdętkowe) – to opony pneumatyczne, które nie wymagają osobnej wewnętrznej dętki dzięki specjalnej budowie.

Budowa opony bezdętkowej

By możliwe było utrzymywanie powietrza w oponie pneumatycznej bez zastosowania dętki, konieczne jest zapewnienie szczelności układu. W tym celu opracowane zostały opony, oznaczane jako tubeless ready, o specjalnej budowie umożliwiającej szczelne połączenie z obręczą koła. Istotną cechą opony w tym systemie jest jej stopka (fragment łączący ją z obręczą), która musi być jednocześnie elastyczna i wytrzymała, oraz specjalnie wyprofilowana, tak by w połączeniu z odpowiednio wyprofilowaną obręczą pod wpływem wewnętrznego ciśnienia zapewniała szczelne połączenie układu.

Elementy systemu Tubeless

Do prawidłowego działania systemu bezdętkowego konieczne jest zastosowanie elementów:

  • Opona tubeless dedykowana do systemu bezdętkowego;
  • Obręcz tubeless ready do zapewnienia szczelnego zestawu z oponą;
  • Wentyl tubeless, który umożliwi pompowanie opony, a także odpowiednio dopasuje się do otworu w obręczy i go uszczelni;
  • Opaska/taśma na obręcz, którą nakłada się wewnątrz obręczy w obręczach posiadających otwory na szprychy na wylot w celu ich zasłonięcia i uszczelnienia;
  • Płyn uszczelniający, nazywany potocznie mleczkiem, który wlewa się do wnętrza opony. Jego zadaniem jest uszczelnianie powstałych przy montażu szczelin, oraz naprawa drobnych przebić opony.

Dodatkowo do naprawy większych przebić stosuje się zestawy naprawcze w postaci włókien do łatania opony, które umieszcza się w powstałych szczelinach.

Zastosowania systemu Tubeless

System tubeless został zaadoptowany do rowerów z branży motoryzacyjnej, gdzie istnieje od wielu lat. Szeroko przyjął się zwłaszcza w wyczynowym kolarstwie górskim, gdzie pozwala na poprawienie trakcji ze względu na brak konieczności stosowania napompowanej dętki, a w tym jazdę na niższym ciśnieniu i brak uszkodzeń samej dętki, co znacząco ogranicza szansę na złapanie tzw. gumy. Jego zaletą jest także czas potrzebny na ewentualną naprawę w związku z brakiem konieczności ściągania opony i koła z roweru. Wystarczy dopompować oponę do odpowiedniego ciśnienia po jej uszczelnieniu. System bezdętkowy jest droższy w zakupie od tradycyjnego systemu z dętką, przez co rzadko stosuje się go do jazdy rekreacyjnej.