Ultra-Drive

Ultra-Drive (UD) – to system stosowany przez włoskiego producenta Campagnolo w napędach rowerowych. Jego przeznaczeniem jest wspomaganie redukcji biegów.

Historia Ultra-Drive

Ultra-Drive zastąpił starszy stosowany przez Campagnolo system EXA-Drive. W 2000 roku zastosowano go po raz pierwszy wraz z wprowadzeniem 10-rzędowych napędów włoskiego producenta. Wprowadzenie i zastosowanie tego systemu możliwe było dzięki wygaśnięciu patentu na podobny system – HyperGlide stosowanego do dziś przez Shimano, na czym skorzystało Campagnolo.

Budowa i działanie Ultra-Drive

System Ultra-Drive odnosi się i jest stosowany przez Campagnolo w:

Wspomaganie redukcji biegów w systemie możliwe jest dzięki zastosowaniu specjalnych profili i nacięć na zębach koronek. Odpowiedni kształt względem siebie sąsiadujących ze sobą koronek pozwala zapewnić płynną redukcję kilku przełożeń naraz. W stosunku do starszego systemu Campagnolo EXA-Drive, w Ultra-Drive nacięcia na kasecie są głębsze, co umożliwia wciąganie łańcucha podczas redukcji przełożenia przez kontakt koronki również z zewnętrznymi blaszkami łańcucha, a nie tylko ze sworzniami jak w starszym systemie.

W związku z ukształtowaniem zębatek konieczne jest stosowanie dedykowanego do tego typu napędu łańcucha. Mocowanie kasety na bębenku jest takie samo jak w napędach EXA-Drive. Kompatybilność pozostałych elementów wykonanych w innych systemach zarówno Campagnolo, jak i innych producentów jest ograniczona.