Podjazdy rowerowe

Podjazdy rowerowe – odcinki dróg prowadzące pod górę. Do podjazdów można zaliczyć krótkie odcinki od nawet kilkunastu/kilkudziesięciu metrów do długich wielokilometrowych dróg prowadzących na górskie szczyty. Zasadniczo można wyróżnić podjazdy szosowe i terenowe. Znane podjazdy terenowe są często fragmentami szlaków, natomiast to podjazdy szosowe cieszą się większą sławą. Pokonywanie podjazdu wymaga od kolarza siły i wytrzymałości, a w przypadku podjazdów terenowych także odpowiedniej techniki. Podjazdy są często wykorzystywane do treningu na potrzeby zwiększenia siły nóg kolarza. Podstawowymi parametrami opisującymi podjazd jest jego długość wyrażana w metrach/kilometrach oraz średnie nachylenie wyrażane w procentach (stosunek różnicy wysokości między końcem i początkiem odcinka a jego długością).

Podjazdy rowerowe w Polsce

Najdłuższe i najtrudniejsze podjazdy rowerowe w Polsce znajdują się na południu kraju m.in. w Karkonoszach, Tatrach i Beskidach. Za najtrudniejszy uważana jest przełęcz Karkonoska o długości ponad 10 km i średnim nachyleniu 7,7%, a miejscami dochodzącemu do 18% nachylenia. Do znanych najtrudniejszych i najbardziej znanych podjazdów w Polsce można zaliczyć również:

  • Gliczarów Górny z Białego Dunajca (992m n.p.m) – podjazd o długości 5,4 km o średnim nachyleniu 5,7%, a miejscami ponad 16%. Prowadzi przez niego trasa Tour de Pologne.
  • Przehyba (1148m n.p.m) – podjazd o długości 11,8 km o średnim nachyleniu 6,9%, miejscami ponad 15%. Jeden z trudniejszych podjazdów w Beskidzie Sądeckim.

Podjazdy w Europie

Za jeden z najsławniejszych na świecie podjazdów można uznać podjazd na przełęcz Passo dello Stelvio we włoskich Alpach. Trasa o długości ponad 24 km i średnim nachyleniu 7,4% prowadząca na szczyt położony na 2757m. n.p.m. znana jest między innymi z prowadzącemu przez nią wyścigowi Giro d’Italia. Do znanych podjazdów w Europie można zaliczyć:

  • Monte Zoncolan (1730m n.p.m) – 10 km o średnim nachyleniu 11,9% we Włoszech, znajduje się na trasie wyścigu Giro d’Italia.
  • Mont Ventoux (1912m n.p.m) – 21 km o średnim nachyleniu 7,5% we Francji, znajduje się na trasie wyścigu Tour de France.
  • Alto de l’Angliru (1570m n.p.m) – 12,8 km o średnim nachyleniu 10,1% w Hiszpanii, znajduje się na trasie wyścigu Vuelta a España.