Trial rowerowy

Trial rowerowy – to dyscyplina sportowa, często uznawana za najbardziej efektowną konkurencję w całym kolarstwie. Zadaniem zawodników biorących udział w konkurencji trial jest przejechanie trasy z wydzielonymi odcinkami. Stanowią one specjalnie przygotowane tory z przeszkodami. Każdy z nich ma przynajmniej metr szerokości oraz około 60 metrów długości. Każdy z nich ma przypisany czas, w ramach którego muszą zmieścić się startujący zawodnicy. Nie jest to jedyne zadanie, jakie przed sportowcami stawia trial rowerowy.

Przejazd składa się z pokonywania ponumerowanych bramek. Koniecznie musi się to odbywać w określonej kolejności. W trakcie zmagań podłoża dotykać mogą jedynie następujące elementy roweru do trialu: pedały, osłona łańcucha, opony i korba. Jeżeli dochodzi do podparcia przez zawodnika innymi elementami roweru czy też nogą, nakładane są na niego punkty karne. Zwycięża ten, kto na koniec zawodów zaliczył najmniej punktów karnych. Jeżeli kilku zawodników zanotuje identyczny bilans punktów karnych, wygrywa ten, który zdołał zanotować więcej przejazdów bez naliczonych punktów karnych, ewentualnie mniej punktowanych od przeciwników.

Zawody rozgrywane są z wyszczególnieniem kategorii takich jak: wielkość kół roweru do trialu, płeć czy wiek. Organizowane są one przez dwie federacje: Międzynarodową Unię Kolarską (UCI) oraz Biketrial International Union (BIU). Możliwe jest ich rozgrywanie w dwóch odsłonach:

  • Urban – czyli miejskiej, gdzie przeszkody stanowi standardowa architektura miasta: schody, barierki, murki, ławki itd. Do tej odmiany stosuje się często inny typ roweru do trialu, czyli tzw. street- trial. Dają one możliwość wykonywania wszystkich trialowych ewolucji, mimo różnic w konstrukcji względem typowych rowerów do trialu.
  • Natural – tu z kolei przeszkody, jak i sam tor stanowią elementy naturalne jak: korzenie, kamienie, pagórki, kłody.

Trial rowerowy uprawia się także w specjalnie przystosowanych obiektach, czyli trial parkach. Trasy znajdujące się w nich zawierają tory przeszkód o zróżnicowanym poziomie zaawansowania. Wówczas przeszkodami mogą być: opony, podkłady kolejowe, palety, szpule, pnie drzew czy głazy. Jazda na trasie specjalnie przystosowanej stanowi świetne przetarcie dla zawodników. Niemniej często ze względu na brak dostępności tego typu obiektów zawodnicy decydują się na jazdę w mieście, czy w warunkach naturalnych. Jako że z założenia nie jest to najbezpieczniejsza dyscyplina rowerowa, podczas jej uprawiania koniecznie trzeba zadbać o podstawowe środki bezpieczeństwa takie jak: kask czy elementy chroniące stawy. Kluczem do uprawiania tej dyscypliny sportowej jest posiadanie specjalnie przystosowanego sprzętu jak np. buty do trialu.